Antalya'da 2040 Sürdürülebilir Ulaşım Ana Planı: Tematik Çalıştayla Uzun Vadeli Çözüm Yol Haritası
Antalya'da 2040 Sürdürülebilir Ulaşım Ana Planı ile uzun vadeli çözümler, tematik çalıştaylar ve yol haritası hakkında özet bilgiler.
Antalya’da sürdürülebilir ulaşım hedefleri doğrultusunda, 2040 Sürdürülebilir Kentsel Ulaşım Ana Planı çerçevesinde yürütülen Tematik Çalıştay, Antalya Büyükşehir Belediyesi ev sahipliğinde gerçekleştirildi. Açılışta konuşan Başkan Vekili Büşra Özdemir, özel araç kullanımını dengeli tutarken toplu taşımanın güçlendirilmesi, yaya ve bisiklet erişiminin artırılması ve çevre dostu araçların alternatif olabilmesi gerektiğini vurguladı.
Toplantıya belediye yöneticileri, kamu kurumları temsilcileri, meslek odaları, sivil toplum kuruluşları ve akademisyenler katıldı. Çalıştay’da kentsel planlama ve ulaşım, motorsuz ulaşım, toplu taşımanın geliştirilmesi, yol ağı ve güvenlik, katılımcı yönetişim, çevre ve iklim, dijitalleşme ve hareketlilik, erişilebilirlik ve eşitlik, turizm ve ulaşım ile ulaşım finansmanı gibi ana başlıklar ele alındı.
Geleceği planlayan uzun vadeli çözümler konulu konuşmada Özdemir, kentteki hızlı nüfus artışına paralel olarak ziyaretçi akışının da yüksek olduğunu belirtti ve günün sorunları yerine uzun vadeli çözümler geliştirme gerekliliğini vurguladı. “Günü kurtaran adımlar yerine kentimizin ulaşım vizyonunu birlikte şekillendirecek, orta ve uzun vadeli planlar üretmeyi hedefliyoruz.” dedi.
Özdemir, Antalya’nın araç yoğunluğunun kent trafiğini etkilediğini hatırlatarak, kavşak iyileştirmeleri, üst geçitler, köprüler ve akıllı kavşaklar gibi altyapı yatırımlarının kent ulaşımına katkı sağladığını belirtti. Ayrıca 3. etap raylı sistem çalışmalarını ve 5. etap kapasite planlarını işaret ederek, uygun görülen projelerin hızla hayata geçirileceğini ifade etti. Bu çerçevede 2040 vizyonunu esas alan ASKUP’un sadece bir ulaşım planı olmadığını, çevresel, sosyal ve ekonomik sürdürülebilirliği aynı potada ele alan bir kent vizyonu olduğunu kaydetti.
Hedefler ve veri altyapısı konusunda bilgi veren Özdemir, Kasım 2024’te başlayan süreçte 168 kurumla yazışmalar ve sahada yapılan sayımlar ile birlikte 9 bini aşkın anketten oluşan güçlü bir veri tabanı kurulduğunu belirtti. Bu veriler ışığında, özel araç kullanımını dengeli yönetme, toplu taşımı güçlendirme ve yaya ile bisiklet ulaşımını destekleyen çözümler üzerinde çalıştıklarını dile getirdi.
Çalışmanın kapsamı ve yol haritasını anlatan Proje Müdürü Melike Sarım Boynuyoğun ise karar ve stratejilerin nasıl uygulanacağını paylaştı. Plan, ulaşım ihtiyaçlarını çeşitli yollarla karşılamayı amaçlarken, seyahat mesafelerini kısaltmayı, maliyetleri düşürmeyi ve güvenliği artırmayı hedefliyor. Ayrıca enerji tasarrufu ile emisyon ve gürültü kirliliğini azaltma hedefi de ön planda.
Çalıştay sonunda tema başlıkları üzerinde tartışmalar yapıldı, katılımcılar senaryo seçimini gerçekleştirdi. Kaynak: Beyaz Haber Ajansı.