Tatlı arzusu çoğu zaman günlük küçük kaçamaklar olarak görülse de, bu isteğin artması vücudun kan şekeri dengesinin bir sinyali olabilir. Anadolu Sağlık Merkezi Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Derya Eren, diyabette kan şekerinin yüksek olması durumunda hücrelerin bu şekeri kullanamaması, enerji açlığı hissinin tatlı isteğini tetiklediğini belirtiyor: “Sık ve kontrolsüz tatlı tüketimi, vücudun uyarılmayan bir göstergesi olarak değerlendirilebilir.” Pek çok kişi tatlı krizleri nedeniyle doktora başvurarak tanı alıyor. Diyabetin giderek büyüyen bir halk sağlığı sorunu olduğuna dikkat çeken Eren, uluslararası verileri paylaşırken Türkiye’nin Avrupa’da diyabet oranının en yüksek olduğu ülkeler arasında yer aldığına işaret ediyor: “2025 Diyabet Atlası’na göre Avrupa’da her 10 yetişkinden biri diyabetli iken, Türkiye’de bu oran yaklaşık 6 kişiden birine kadar yükselmiş durumda. Son yıllarda görülen yaklaşık %170’lik artış ise durumu daha da belirgin kılıyor.” Beynin yakıtı şeker İnsülin direnci veya pre-diyabet gibi durumlarda hücreler glikozu yeterince kullanamadığında beyin enerji eksikliği olarak algılayabilir. Eren, “Beyin glikozu birincil enerji kaynağıdır. İnsülin direnci olanlarda glikozun hücre içine girmemesi kan seviyesinin yüksek görünmesine yol açar; ancak beyin bunu enerji yoksunuğu olarak yorumlar. Bu durum ödül mekanizmasını güçlendirerek karbonhidrat ve tatlı tüketimini artırabilir” diye özetliyor. Paketlerin etiketi dikkatli incelenmeli Etiket okuryazarlığı kan şekeri kontrolü ve sağlıklı beslenme açısından hayati öneme sahip. Paketlerin ön yüzünde görünen “şeker ilavesiz” veya “diyabetik” gibi ifadeler her zaman sağlıklı içeriğe işaret etmez. İçerik listesi ile besin değerleri tablosu ayrıntılı olarak incelenmediğinde gizli şekerler ve yüksek karbonhidratlar fark edilmeyebilir. Bu nedenle market alışverişlerinde doğru ürün seçimi günlük beslenme alışkanlıklarında belirleyici olabilir. Diyabet hastalarına özel tatlandırıcılar da sınırlı tüketilmeli Diyabetik ürünler kontrollü alındığında güvenli kabul edilse de sınırsız tüketim uygun değildir. Poliol grubundaki tatlandırıcılar bazı kişilerde gaz, şişkinlik ve ishala yol açabilir. Yapay tatlandırıcıların bağırsak mikrobiyotasını etkileyebileceğine dair çalışmalar mevcut. Bu nedenle Dünya Sağlık Örgütü ve FDA, bu tatlandırıcıların günlük önerilen dozlarda alınmasının önemine vurgu yapıyor. En güvenli yaklaşım, doğal ve dengeli bir beslenme planı içinde tatlıları sınırlı miktarda tüketmektir.
Sağlık
Yayınlanma: 19 Şubat 2026 - 05:36
Tatlı Krizi ve Diyabet: Beynin Enerji İhtiyacıyla Gelen Şeker İsteği Üzerine Güncel Bulgular
Tatlı krizlerini tetikleyen beyin enerji ihtiyacını ve diyabetle ilişkisini güncel bulgularla anlatan bilgilendirici bir rehber.
Sağlık
19 Şubat 2026 - 05:36









